Elesni vagy nem elesni, ez most csúszós kérdés.

Elesni vagy nem elesni. Csúszós problémák a téli gyalogos közlekedésben.

Havazás vagy ónos eső alkalmával, a síkosság miatt kialakuló veszély miatt megsokszorozódik az elesésből származó sérülések száma. Leggyakrabban végtagtörések, ficamok, ízületi sérülések miatt fordulnak orvoshoz a sérültek.

A sokszor már unalomig ismételt rendszeres testmozgás ebben az időszakban azért is jöhet jól, mert egy erősebb törzsizomzattal könnyebben el tudjuk kerülni az egyensúlyvesztést.
Idős emberekre nézve különösen veszélyes a síkos út, hiszen egyensúlyérzetük romlik, nehezen mozognak és a csontritkulás miatt a csonttörések kockázata is sokkal nagyobb. Leggyakrabban combnyaktörést, illetve felkar- és csuklótörést szenvednek el.
Kívülállóként talán olykor megmosolyogjuk, amikor valaki a karjával kalimpál, majd hanyatt vágódik, ám ez csöppet sem mulatságos. Az esést azonban meg lehet előzni, vagy akár hatásosan tompítani, ha kellően felkészülünk rá.

Mégis hogyan előzhetjük meg a baleseteket?

Vannak olyan praktikák, amiket szinte mindenki ismer és akár unhatja is már, ha hallja a felsorolást. Mégis, ha arra kerül a sor, elfelejti, vagy nem tudja alkalmazni azokat.

Nézzük, mik is ezek:

  • Amikor ónos eső esik, illetve egyéb, az út csúszósságával járó idő esetén csak akkor menjünk el otthonról, ha halaszthatatlan dolgunk van.
  • Recéstalpú cipőben keljünk útra. Jó megoldás lehet az is, ha a cipőnkre zoknit húzunk. Ma már megfizethető áron bármilyen cipőre felerősíthető hóláncok, szegecses csúszásgátlók is kaphatóak.
  • Apró léptekkel haladjunk, és mindig telitalpra lépjünk.
  • Soha ne közlekedjünk zsebre dugott kézzel.
  • Induljunk el időben.
  • Tervezzük meg indulás előtt a legbiztonságosabb útvonalat.
  • Vegyük figyelembe, hogy nemcsak nekünk gyalogosoknak csúszik az út, hanem az autósoknak is. Azaz ne kényszerítsük őket hirtelen fékezésre, hiszen ilyenkor megnő a féktávolság.

Ugye, hogy mindenki hallotta már valamelyikét ezeknek a javaslatoknak. Talán még alkalmazni is szokta őket.

De mit tehetünk még?

  • Az előzőekben írtam már arról, hogy ha megtörténik a baj, és mégis elcsúszunk, akár hatásosan tompíthatjuk is az esést. Tehát tanuljunk meg biztonsággal esni! Maga az eséstechnika nem új keletű „találmány”, hiszen közel 4000 éve létezik. Bárki, kortól nemtől függetlenül, szakértő segítséggel elsajátíthatja.
    Információ az Esések Iskolájáról itt:  —>
  • Tartsuk karban a testünket! Erősítsük, nyújtsuk izmainkat, hiszen a karbantartott izomzat könnyebben tudja az apróbb ingatagságokat korrigálni. A nagyobb mozgástartomány és laza tartás jobb védelmet nyújt egy-egy rossz mozdulatnál. Vegyünk részt csoportos foglalkozásokon, ahol felügyelet mellett tornázhatunk.
    Az A+ Műhely kondicionáló tornájáról információ itt:  —>

Még több cikk

bazsalikom

Bazsalikom királyfű és szúnyogriasztó

A bazsalikom ma már leginkább fűszernövényként ismert. Egy intenzív fűszernek, ami pompásan kiemeli a paradicsomos ételek ízét. Termesztése meglehetősen egyszerű. Ez annál is inkább örvendetes,

borsmenta

Borsmenta – frissít és fertőtlenít

Borsmenta, vagy csak a menta. Bár számos fajtája létezik (pl. fodormenta, vizi menta, csombor menta, mezei menta, korzikai menta…. a teljesség igénye nélkül), mégis leginkább

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print