Allergia ellen táplálkozzunk helyesen

Az allergia együtt ébred a természettel.

Ha beköszönt a tavasz, sajnos sokak életét megkeseríti a “menetrendszerűen” megérkező allergia. Sokan ismerik a kellemetlen tüneteket, az eldugult orrot, a vörös és könnyező szemeket, a sípoló lélegzést és társaikat.
Így nem kevesen vannak, akik sorscsapásként, sőt valóságos kálváriaként élik meg ezt a civilizációs betegséget. 

Miről is van szó?

Az allergia tulajdonképpen nem más, mint a szervezet válasza arra, hogy felfedez egy számára idegen, “nem kedvelt” anyagot, mely támadást intéz ellene. Az úgynevezett allergiás reakció akkor lép fel, amikor az immunrendszer túlreagálja a dolgot, és antitesteket termel azért, hogy harcoljanak a “behatolóval” szemben.

Az allergiákat három nagy csoportra oszthatjuk:

  • bőr-,
  • élelmiszer-
  • és légzési típusúakra.

A leggyakrabban a harmadik csoportba tartozó megbetegedés sújtja az embereket, és egyúttal sajnos ez az, amelyik a leginkább rontja az érintett személyek életminőségét, és rendkívül kellemetlen módon dúlja fel mindennapjaikat.

Az allergia kialakulásában nagy szerepet játszik életmódunk, és főként az a tény, hogy gyakran nem természetes, hanem iparilag előállított táplálékot fogyasztunk. A tünetek megelőzése, de legalábbis enyhítése céljából pedig könnyebb feladat egészségesen élni és elkerülni egyes, allergiára hajlamosító élelmiszerek fogyasztását, mint kiszorítani környezetünkből az allergiát okozó anyagokat.
Nyilvánvaló, hogy szinte lehetetlen tiszta világban élni, nem bújhatunk védőbúra alá, dolgozni kell járnunk, kénytelenek vagyunk bevásárolni stb. Az alábbi néhány étkezési tanács betartása viszont nem okoz különösebb problémát, és sokat segíthet az allergiában szenvedőknek.

Akiket pedig eddig még elkerült az allergia, talán nem is fogják megismerni, ha ügyelnek az alábbiakra:

  • Erősen fogják vissza a finomított lisztet tartalmazó termékek, kenyerek, sütemények fogyasztását! Sokkal egészségesebb, ha teljes kiőrlésű gabonából vagy például rizsből, hajdinából készült élelmiszerekkel váltják fel őket.
  • Ízesítsenek egészséges fűszerekkel – éljen a kakukkfű, a rozmaring, a hagyma, a fokhagyma, a póréhagyma, a metélőhagyma és a gyömbér!
  •  Az allergiás reakciók különösen igénybe veszik a mellékveséket, ennek ellensúlyozására hasznos a B csoportba tartozó vitaminok, különösen a B5-vitamin fogyasztása. Szerencsére bőségesen van belőlük a nyers gyümölcsökben és zöldségekben, továbbá a teljes kiőrlésű gabonatermékekben. Ami a B5-vitamint illeti, a tojássárgája, a gabonacsíra, a sörélesztő és az avokádó ajánlható.
  •  A C-vitamin igen fontos természetes antihisztamin, azaz allergiaellenes szer, gondoskodjunk beviteléről mindennap!
  •  Az allergiában szenvedő embereknél gyakran tapasztalható mangánhiány, célszerű tehát olyan élelmiszereket fogyasztani, például zöldségeket, tojássárgáját és a már többször említett, nagyon egészséges, teljes kiőrlésű gabonaféléket, melyek jelentős mennyiségben tartalmazzák ezt a nyomelemet.
  •  Aki a tejre allergiás, az csökkentse étrendjében a tejtermékek mennyiségét, azaz minél kevesebb tejet, joghurtot, tejfölt, tejszínt, fagylaltot fogyasszon – de leghelyesebb, ha teljesen lemond ezekről a számára veszélyes élelmiszerekről. Azokat, akik a tejtermékekben levő kalcium jótékony hatására gondolnak, emlékeztetjük arra, hogy míg egy csésze tej alig több, mint 300 mg kalciumot tartalmaz, addig egy marék szezámmag kb. 1100 mg-ot. Egyébként sem kell okvetlenül tejet fogyasztani a csontok épségének megőrzése érdekében! Néhány további élelmiszer, mely szintén tartalmazza ezt a fontos elemet: petrezselyem, datolya, napraforgómag, lencse, répa, lazac, szardínia, mazsola, körte, brokkoli, tojás, méz, burgonya.
    Megoldás lehet az is, ha tehéntej helyett növényi tejhelyettesítőket fogyaszt (zab-, rizs-,kókusz-,stb. italokat)

Még több cikk

bazsalikom

Bazsalikom királyfű és szúnyogriasztó

A bazsalikom ma már leginkább fűszernövényként ismert. Egy intenzív fűszernek, ami pompásan kiemeli a paradicsomos ételek ízét. Termesztése meglehetősen egyszerű. Ez annál is inkább örvendetes,

borsmenta

Borsmenta – frissít és fertőtlenít

Borsmenta, vagy csak a menta. Bár számos fajtája létezik (pl. fodormenta, vizi menta, csombor menta, mezei menta, korzikai menta…. a teljesség igénye nélkül), mégis leginkább

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print