Mennyi az elég vitaminból?

Vitamin para.

Lassan már nincs olyan médium, mely ne foglalkozna egészségügyi felvilágosítással és táplálkozási tanácsadással.Az egyik tudományosan megalapozott tanácsot követi a másik még tudományosabb. Időnként ránk tör a gyanú, hogy nem étkezünk túlzottan egészségesen. Táplálkozásunkban – még szűkös anyagi körülmények között is – egyre inkább a bőség zavarával küzdünk. M

egsokszorozódott a készítmények száma, az élelmiszerek sokasága nagy minőségi és mennyiségi választékot kínál.
A divatok étrendünkre is nagy hatással vannak, hiszen például a mediterrán, a kínai vagy a francia konyha egyre inkább „beköltözik” lakásunkba.

Az élelmiszerek bőségének zavara ellenére mégis az derül ki, hogy főleg vitaminokból és nyomelemekből keveset juttatunk szervezetünkbe. Ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok, növényi kivonatok, algák, baktériumokkal dúsított tejtermékek jórészt már a szupermarketek polcain is megtalálhatók.

Külön nagyrabecsülést a vitaminok élveznek. Ismert tény, hogy a vitaminok nélkülözhetetlenek az életfolyamatok fenntartásához. Például a D-vitamin a csontfejlődéshez, az A-vitamin a bőr és a nyálkahártya épségéhez, a C-vitamin az immunrendszer működéséhez.

Vitamin szükséglet…

Honnan tudhatjuk, hogy mikor, mire és főleg miből mennyire van szükségünk? Mennyi az elég? Idősebb korban változik-e a szükségletünk? Kevesebb kell-e vagy esetleg éppenséggel több?

“A vitaminszükséglet az országhatároknál szemmel láthatóan változik”, mondja Udo Pollmer, német élelmiszerkémikus. „Az útlevéltől függ, hogy az embernek mennyi vitaminra van szüksége, mivel az állam írja elő, hogy állampolgárainak mennyi tesz jót. A német ember szervezetét C-vitaminból napi 60 milligrammra tárazták be, a magyarnak ahhoz, hogy fitt és egészséges legyen, állama szerint már a fele is elég. Hasonló a helyzet a D-vitamin esetében is: a kanadai beéri 2,5 mikrogrammal, míg a német 5 mikrogrammot (tehát pont a kétszeresét), a francia pedig még a négyszeresét is igényli annak, ami a kanadait egészségesen tartja.”

Ez a helyzet egyáltalán nem  megnyugtató. Még a jól ismert C-vitamin esetében is érhet minket meglepetés. A kevés C-vitamin valóban tipikus hiánybetegséget, skorbutot okoz. A tengeri hajózás gyakorlatából ismeretes, hogy a skorbutot déligyümölccsel szinte játszva meg tudták gyógyítani, amit későbbi laboratóriumi vizsgálatok be is bizonyítottak. Az is ismeretes, hogy 1933-ban a magyar Szent-Györgyi Albert fedezte fel a C-vitamint. Négy évvel később Nobel-díjat kapott érte. Egy másik Nobel-díjas, az amerikai Linus P. Pauling ajánlotta, hogy az emberek nátha, megfázás és rekedtség esetén kanálszámra egyék a C-vitamint, mivel ártalmatlan és nincs mellékhatása.

Pollmer szerint azonban a történetnek egy bökkenője azért van: a skorbutot merőkanálnyi adag C-vitaminnal sem lehet teljesen kigyógyítani, a véredények valamennyire károsodnak. Ha viszont a betegek helyette friss citrom- vagy narancslevet kapnak, a skorbut hamarosan teljesen eltűnik. Úgy vélték, a déligyümölcsben legalább még egy hatóanyagnak kell lennie. Meg is találták a flavonolt. Egyedül egyikük sem képes a skorbut kezelésére, kettőjük kombinációja azonban már kis mennyiségben is nagy hatású.

Vitamin pótlás.

A fejlett országokban a népesség körülbelül egyharmada szed időnként vagy rendszeresen vitaminokat és ásványi anyagokból álló készítményeket. Eelsősorban a nők és az idősebb korosztály a nagyobb fogyasztó. Heveny vagy idült vitaminhiányt általában csak bizonyos diéták vagy betegségek, illetve az egészségtelen, egyoldalú táplálkozás idéz elő. Egyébként a természetes élelmiszerek változatos fogyasztása is „okosan” szolgálhatja egészségünk és vitalitásunk megóvását, fenntartását.

Vitamin túladagolás kockázata….

  • Tanulmányok sokasága bizonyítja a táplálkozás és bizonyos betegségek kialakulásának rizikója közötti kapcsolatot. Így például azt, hogy a csökkentett gyümölcs- és zöldségfogyasztás növeli a rákos megbetegedések kockázatát.
  • Daganatos betegek számára a vitaminok, antioxidánsok szedése azonban körültekintést igényel. Egyes tanulmányok szerint például a tüdőrákos dohányzó emberek elhalálozási rátája megnőtt, ha ß-karotint (az A-vitamin elő-vitaminja) kaptak. Tehát dohányzók, szív- és érrendszeri betegségben szenvedő emberek, és azok számára, akik azbeszttel dolgoznak, az emelt mennyiségben (15 mg/nap) adott A-(Pro)vitamin káros lehet.
  • Idősebb embereknek az E-vitamin esetében ajánlatos az óvatosság. Bár a zsírban oldódó vitaminok közül az E-vitamin relatíve ártalmatlannak számít, túladagolás esetén vérzési rizikót jelenthet, különösen véralvadási zavarokban szenvedőknél, illetve más orvosságokkal való kölcsönhatása miatt. Időseknél E-vitamin adagolása mellett a heveny légúti fertőzések gyógyulása elhúzódhat, és intenzív sportolás esetén is a megfázásos betegségek magasabb rizikóját észlelték.
  • A vitaminkészítmények esetében a túladagolás elkerülése érdekében az EU igyekszik pontosan rögzíteni a maximális határértékeket, s harmonizálni akarja a nemzeti adagolási előírásokat, mert – mint tudjuk – az egyes tagállamok vitamin-mércéje igen eltérő.

Vitathatatlan, az orvos vagy természetgyógyász által javasolt, a betegségek megelőzéséhez vagy kiegészítő kezeléséhez szükséges vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok mindenkinek és minden életkorban nagy segítséget jelenthetnek. Ám nem rendezkedhetünk be arra, hogy ezzel helyettesítsük a változatos, egészséges étkezést.

Ha friss gyümölcsökre, zöldségekre, változatos táplálékokra támaszkodó életformánkhoz még friss levegő, és korunknak megfelelő mozgás is párosul, még ráncainkat is humorral viseljük.

Még több cikk

bazsalikom

Bazsalikom királyfű és szúnyogriasztó

A bazsalikom ma már leginkább fűszernövényként ismert. Egy intenzív fűszernek, ami pompásan kiemeli a paradicsomos ételek ízét. Termesztése meglehetősen egyszerű. Ez annál is inkább örvendetes,

borsmenta

Borsmenta – frissít és fertőtlenít

Borsmenta, vagy csak a menta. Bár számos fajtája létezik (pl. fodormenta, vizi menta, csombor menta, mezei menta, korzikai menta…. a teljesség igénye nélkül), mégis leginkább

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print