Nap, napsütés, napozás, naphatás

Süss fel, süss ránk Nap!

Mihelyt felbukkannak az első napsugarak, és az idő is melegebbre fordul, a kedvünk azonnal felderül. Vajon miért?
Már az ősi kultúrákban is, az ókori Egyiptomban, a maják, az aztékok és az inkák mítoszaiban is szerepel Napisten.
A Nap magas hőmérsékletű, izzó gázgömb. Sugárzása nélkül nem alakult volna ki az élet a Földön, de ragyogása és melege nélkülözhetetlen az evolúcióhoz és az élet fennmaradásához is.
Sajnos egyre- másra jelennek meg írások cikkek a napozás káros – elsősorban bőrrákot okozó – hatásairól. Tény, hogy az ózonréteg egyre vékonyabb. Az is egyre inkább belekerül a köztudatba, hogy a déli órákban ne tartózkodjunk a tűző napon.

Mégsem mehetünk el szó nélkül a napfény jótékony hatásai mellett.

  • Terápia a testnek, léleknek – a napfény csökkenti a rákbetegségek kialakulásának esélyét.
  • Depresszió ellenszere – több kutatás is alátámasztotta, hogy a napfürdő növeli a libidó szintjét, serkentve a regenerálódást. A szerotonin termelődésének köszönhetően, a napfény enyhíti a depressziós tüneteket, és pozitív hatással van a közérzetre.
  • Gyógyítja a bőrbetegségek egy részét – a napozás segíthet a pikkelysömör gyógyításában. Bár még nem találták meg az ellenszerét, de annyi biztos, hogy a rendszeres napozás képes csökkenteni a tüneteket.
  • Jó hangulatra gerjeszt – napozás közben elernyednek az izmok, a napfénynek pedig jótékony hatása van az ízületekre.
  • Gyógyír a stresszre – a nap elkergeti a stresszt. Erősíti az immunrendszert, javítja az endokrin funkciókat és helyreállítja a bioritmust.
  • A csontok és az izmok szövetségese – bár első látásra furcsa, de a csontok egészsége nagyrészt a napfényen alapszik. A nap hatására termelődik a szervezetünkben a D-vitamin, ami a kalcium megkötéséért (is) felelős. E páros garantálja számunkra a csontjaink időtállóságát.
  • Kiváló altató – a napfény az alvás minőségére is hat. Ha napközben többet tartózkodunk a napon, ezáltal serkentjük a melatonin természetes termelődését éjjel, és pihentető alvást eredményez.

Ne hagyjuk tehát figyelmen kívül a napfény jótékony hatásait. Mindenki saját bőrtípusának megfelelően válassza meg a napozás optimális időtartamát, és ne feledkezzünk meg a bőrünket óvó fényvédő krémekről sem.

Napozzunk tehát, de mértékkel.

Még több cikk

bazsalikom

Bazsalikom királyfű és szúnyogriasztó

A bazsalikom ma már leginkább fűszernövényként ismert. Egy intenzív fűszernek, ami pompásan kiemeli a paradicsomos ételek ízét. Termesztése meglehetősen egyszerű. Ez annál is inkább örvendetes,

borsmenta

Borsmenta – frissít és fertőtlenít

Borsmenta, vagy csak a menta. Bár számos fajtája létezik (pl. fodormenta, vizi menta, csombor menta, mezei menta, korzikai menta…. a teljesség igénye nélkül), mégis leginkább

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print