Nap, napsütés, napozás, naphatás

Süss fel, süss ránk Nap!

Mihelyt felbukkannak az első napsugarak, és az idő is melegebbre fordul, a kedvünk azonnal felderül. Vajon miért?
Már az ősi kultúrákban is, az ókori Egyiptomban, a maják, az aztékok és az inkák mítoszaiban is szerepel Napisten.
A Nap magas hőmérsékletű, izzó gázgömb. Sugárzása nélkül nem alakult volna ki az élet a Földön, de ragyogása és melege nélkülözhetetlen az evolúcióhoz és az élet fennmaradásához is.
Sajnos egyre- másra jelennek meg írások cikkek a napozás káros – elsősorban bőrrákot okozó – hatásairól. Tény, hogy az ózonréteg egyre vékonyabb. Az is egyre inkább belekerül a köztudatba, hogy a déli órákban ne tartózkodjunk a tűző napon.

Mégsem mehetünk el szó nélkül a napfény jótékony hatásai mellett.

  • Terápia a testnek, léleknek – a napfény csökkenti a rákbetegségek kialakulásának esélyét.
  • Depresszió ellenszere – több kutatás is alátámasztotta, hogy a napfürdő növeli a libidó szintjét, serkentve a regenerálódást. A szerotonin termelődésének köszönhetően, a napfény enyhíti a depressziós tüneteket, és pozitív hatással van a közérzetre.
  • Gyógyítja a bőrbetegségek egy részét – a napozás segíthet a pikkelysömör gyógyításában. Bár még nem találták meg az ellenszerét, de annyi biztos, hogy a rendszeres napozás képes csökkenteni a tüneteket.
  • Jó hangulatra gerjeszt – napozás közben elernyednek az izmok, a napfénynek pedig jótékony hatása van az ízületekre.
  • Gyógyír a stresszre – a nap elkergeti a stresszt. Erősíti az immunrendszert, javítja az endokrin funkciókat és helyreállítja a bioritmust.
  • A csontok és az izmok szövetségese – bár első látásra furcsa, de a csontok egészsége nagyrészt a napfényen alapszik. A nap hatására termelődik a szervezetünkben a D-vitamin, ami a kalcium megkötéséért (is) felelős. E páros garantálja számunkra a csontjaink időtállóságát.
  • Kiváló altató – a napfény az alvás minőségére is hat. Ha napközben többet tartózkodunk a napon, ezáltal serkentjük a melatonin természetes termelődését éjjel, és pihentető alvást eredményez.

Ne hagyjuk tehát figyelmen kívül a napfény jótékony hatásait. Mindenki saját bőrtípusának megfelelően válassza meg a napozás optimális időtartamát, és ne feledkezzünk meg a bőrünket óvó fényvédő krémekről sem.

Napozzunk tehát, de mértékkel.

Még több cikk

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print