Ha már nem elég a pulóver ősszel ….

Ha már nem elég a pulóver ősszel, ne csak a ruhánk rétegeinek számát növeljük.

Mit tehetünk, nyilván a kandalló alapos megrakása mellett?
Ilyenkor jobban kívánjuk a tartalmasabb, magasabb kalóriatartalmú ételeket. Szívesebben választunk az édesebb, csípősebb alapanyagok közül.
Együnk, de, mit? Főzzünk, de hogyan? Fűszerezzünk, de mivel?

MELEGÍTŐ ÉTELEK 

  • A magas a keményítő tartalmú gyökérzöldségek emésztése hőt termel, így ebben az időszakban kifejezetten hasznosak. Együnk tehát több céklát, fekete retket, burgonyát, édesburgonyát, sárgarépát. Hasonló hatásúak a hagymafélék is, különösen a fokhagyma és a póréhagyma. A téli zöldségek között meg kell említenünk a sütőtököt, zellert, spenótot édesköményt és a cukkinit is.
  • Fogyasszunk bátran teljes értékű gabonából (zab, hajdina, köles, tönkölybúza, amarant, quinoa) készült kását, amit cukor helyett édesítsünk akár datolyával, rizs-, vagy juharsziruppal.
  • A felsorolás nem lenne teljes, ha nem említenénk meg a hüvelyes terméseket. Ezek a lencse, bab, csicseriborsó, zöldborsó, sárgaborsó, vöröslencse, szója.
  • Az olajos magvak (mák, szezámmag, lenmag, napraforgómag, tökmag, kendermag), a dió és mogyorófélék (kesudió, földimogyoró, török mogyoró, dió, pisztácia, mandula, kókuszdió) remek tápértékkel és tápanyagtartalommal rendelkeznek, így kiváló forrásai a jó olajoknak, zsíroknak.
  • Együnk gyümölcsöket! Hűvösebb időben alma, körte, naspolya, aszalt gyümölcsök fogyasztása segít melegebbre hangolni testünket. Ilyenkor viszont kerüljük a citrusféléket, mert hűtő hatásúak.
  • A húsfélék közül vannak erősen, és enyhén melegítő hatásúak.
    Erősen melegítenek: birka, kecske, kacsa, mindenféle csontvelő, disznóhús, disznó belsőségek.
    Enyhén melegítenek: csirke, tyúk, erőlevesként, vadhúsok (fácán, fogoly, őz, szarvas, vaddisznó).
    De a halakról sem kell lemondanunk. Válasszunk inkább a sötétebb húsúak közül (ponty, angolna, sügér, tőkehal, lazac, tonhal, füstölt halak).

MELEGÍTŐ HATÁSÚ FŐZÉSI MÓDOK 

  • Hosszú idejű főzés
  • Grillezés, sütés
  • Alkohol használata főzéskor

MELEGÍTŐ FŰSZEREK.

  • Az erős fűszerek mind (pl. cayne bors, chili, churry, gyömbérpor, piros és fekete bors, szegfűbors, fűszer paprika, koriander, babérlevél, római kömény, lestyán, majoránna, petrezselyem, borókabogyó, mustár). Itt kell megemlítenünk a karácsonyt idéző illatos fűszereket is (fahéj, vanília, szerecsendió, szegfűszeg, csillag ánizs, kardamom, gyömbér).

Ha megtehetjük, akkor készítsünk magunknak egy nagy bögre forralt bort, vagy gyömbéres bodzateát, és meleg takaróba bugyolálva, egy jó könyvvel a kezünkben, a kandalló mellől nézzük az ablakon át, hogyan kergeti a hűvös őszi szél a lehullott faleveleket.

Még több cikk

bazsalikom

Bazsalikom királyfű és szúnyogriasztó

A bazsalikom ma már leginkább fűszernövényként ismert. Egy intenzív fűszernek, ami pompásan kiemeli a paradicsomos ételek ízét. Termesztése meglehetősen egyszerű. Ez annál is inkább örvendetes,

borsmenta

Borsmenta – frissít és fertőtlenít

Borsmenta, vagy csak a menta. Bár számos fajtája létezik (pl. fodormenta, vizi menta, csombor menta, mezei menta, korzikai menta…. a teljesség igénye nélkül), mégis leginkább

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print